Proiect didactic clasa a IX-a
Proiect didactic la matematică
Elaborat: Gordilă Nicoleta
Data:
03.12.2018
Clasa: a IX-a “D”
Subiectul/Tema: Monoame.
Operații cu monoame.
Tipul
lecției: De formare a capacităților de
dobândire a cunoștințelor
Competențe
Specifice : 1, 2, 4, 5, 9.
Subcompetențe: 2.1; 2.2; 2.4; 2.5.
Obiectivele
operaționale: Elevul va fi capabil
O1: Să definească noțiunea de monom și să recunoască parțile
componente.
O2: Să recunoască în diferite contexte forma canonică a unui
monom și monoamele asemenea.
O3: Să determine gradul
unui monom în raport cu o nedeterminată cât și cu toate nedeterminatele.
O4: Să aplice proprietățile la
efectuarea operațiilor cu monoamele ( adunarea, scăderea, înmulțirea,
împărțirea și ridicarea la putere cu exponent natural)
Metode
și procedee: analiza, conversația
euristică, explicația, analogia, exercițiul, cadranului, ciorchinelui.
Forme
de organizare: frontal,
individual.
Mijloace
didactice: tabla, creta colorată, manualul de matematică.
Materiale
didactice: fișă cu un șir de expresii algebrice, fișe pentru evaluare,
ciorchinele.
Bibliografie:
1.
ACHIRI,
I., BRAICOV, A., ȘPUNTENCO, O.Matematica.
Manual clasa a 9-a. Chișinau :
Ed. Prut Internaționl,, 2016. 228 p. ISBN 978-9975-54-255-5
Scenariul lecției:
Secvențe
|
Activitatea profesorului
|
Activitatea elevului
|
Momentul oraganizatoric
(2-3min)
|
Salut elevii. Spun elevului de serviciu să-mi scrie
pe o foiță elevii absenți .
|
Elevii se salută.
|
Verificarea temei de acasă
și actualizarea structurilor anterioare
(5-7min)
|
·
Odată ce este un
nou capitol și data trecută elevii au avut evaluare sumativă, deci, temă
pentru acasă nu au avut.
·
Prezint tema nouă: Monoame. Operații cu monoame.
·
Actualizarea
cunoștințelor:
·
Puteți să-mi dați cîteva exemple de expresii algebrice ?
În cazul în care elevii nu pot, le explic ce este o
expresie algebrică:
Expresiile algebrice sunt
expresiile ce conțin numere și litere legate prin operațiile de adunare,
scădere, îmulțire, împărțire, ridicare la putere și radical.
Prezint fișa din timp pregătită cu expresiile algebrice.
Le explic elevilor că acest șir de
expresii algebrice îl putem împărți în
două după criteriul “expresii ce conțin litere sub radical/ ce nu conțin expresii sub radical”.
Împreună cu elevii le scrim pe tablă.
|
Elevii își notează tema în caiețele.
|
Prezentarea optima a
conținutului nou.
(20 min)
|
După ce am introdus noțiunea de expresie algebrică
rațională, dau definiția de monom.
Definiție:
Expresiile algebrice raționale în care literele sunt factori sau baze ale unor puteri cu
exponent natural se numesc monoame.
Exemple:
Observație: Nedeterminatele sau partea literală se notează cu literele mari.
ü Ex. 1a ( de determinat care dintre expresii sunt monoame),
ü Ex. 2(de indicat coeficientul și partea literală) pag 58 (oral).
· Un monom este scris în forma canonică(standard) dacă fiecare nedeterminată a acestuia apare o singură dată și pe primul loc este scris coeficientul.
Exercițiul 15
(a, b) pag.59 (oral)
·
Operații cu monoame
Pentru a efectua
operații ( adunare, scădere, înmulțire, împărțire) trebuie să avem termeni
asemenea.
·
Definiție:
Vom numi monoame asemenea sau termeni asemenea, monoamele ce au ceeași parte literală (aceleași nedeterminate la aceleași
puteri).
Exercițiul 5a pag.
58
·
Adunarea și scăderea
Se adună sau se scad numai monoamele care au aceași
parte literală.
·
Înmulțirea monoamelor
Produsul a două sau mai multe monoame este un monom.
Amintim proprietatea a^n*a^m =a^n+m
Exercițiul 7(a,c)
pag. 58
·
Împărțirea monoamelor
Nu putem împărți un
monom la monomul 0.
Amintim
proprietatea a^n:a^m =a^n-m
Exercițiul 9(a,c)
pag. 58
·
Ridicarea la putere cu exponent natural
Puterea cu exponent
natural a unui monom diferit de zero este un monom.
Amintim
proprietatea (a^n)^m =a^n*m
Exercițiul 8(a,c)
pag. 58
|
Elevii notează definiția în caiet.
Ex.1 Intrușii sunt: 2,05.
Elevii oral vor numi coeficientul și nedeterminatele.
La acest exercițiul monoamele nu sunt scrise în forma canonică, deci,
câte un elev va trece la tabla și îl va aduce la forma standardă.
Elevii fac notițe în caiet.
a. Fals
b. Adevărat
|
Evaluarea curentă
(5-8min)
|
·
Fiecare elev primește o fișă de lucru
( anexă).
Strâng toate fișele pentru a le
verifica
|
Elevii rezolvă conform variantei
|
Bilanțul lecției
Concluzii
(2-3 min)
|
Elevii activ
răspund
|
|
Tema de acasă
(2min)
|
Exercițiul 11(a,c)
pag. 58 (nivelul II)
Exercițiul 16(a,c)
pag. 59 (nivelul III)
|
Elevii îsi notează tema în caiețele.
|
Anexă
fișele pentru evaluare
Proiect didactic la matematică
Elaborat: Bîrnaz Nicoleta
Data:
04.12.2018
Clasa: a IX-a “D”
Subiectul/Tema: Noțiunea de polinom. Forma canonică și
valoarea numerică a polinomului.
Tipul
lecției: Mixtă
Competențe
Specifice : 1, 2, 4, 5, 9.
Subcompetențe: 2.1; 2.2; 2.4; 2.5.
Obiectivele
operaționale: Elevul va fi capabil
O1: Să definească noțiunea de polinom și să recunoască
parțile componente.
O2: Să recunoască în diferite contexte forma canonică a unui
polinom și polinoamele egale.
O3: Să determine gradul
unui polinom și a unui polinom nul.
O4: Să calculeze valoarea numerică a
unui polinom.
Metode
și procedee: analiza,
conversația euristică, explicația, analogia, exercițiul, cadranului, diagrama Ween.
Forme
de organizare: frontal,
individual.
Mijloace
didactice: tabla, creta colorată, manualul de matematică.
Materiale
didactice: fișă cu un șir de expresii algebrice, fișe pentru evaluare.
Bibliografie:
1.
ACHIRI,
I., BRAICOV, A., ȘPUNTENCO, O.Matematica.
Manual clasa a 9-a. Chișinau :
Ed. Prut Internaționl,, 2016. 228 p. ISBN 978-9975-54-255-5
Scenariul lecției:
Secvențe
|
Activitatea profesorului
|
Activitatea elevului
|
Momentul oraganizatoric
(2-3min)
|
Salut elevii. Spun elevului de serviciu să-mi scrie
pe o foiță elevii absenți .
|
Elevii se salută.
|
Verificarea temei de acasă
și actualizarea structurilor anterioare
(5-7min)
|
Întreb frontal ce tema a fost data pentru acasă ( ex
11 pag 58 și ex 16 pag. 59)
1. Dacă sunt întrbări la tema
pentru acasă, propun unui elev să iasă la tablă și îl ajut pe acesta la
rezolvarea exercițiului la care are întrebări.
2. Daca nu sunt întrebari la
tema pentru acasă, rog elevii sa pună caietele cu tema de acasa la margina
bancii .
Oricum verificăm
frontal rezultatele
La ex 11 a
11 b. -2
Ex 16.
·
Le prezint rezultatele la fișele de ieri și discut greșelile majore
-
12:4 =8; Calculele elementare.
-
Primele operații se fac
ridicrea la putere, înmulțirea, împărțirea și nicidecum adunarea și scăderea.
-
Se adună și se scad doar monoamele asemenea, în caz contrar ele ramân
așa cum le-am obținut.
Prezint tema nouă: Noțiunea de polinom. Forma canonică și
valoarea numerică a polinomului.
·
·
Actualizarea
cunoștințelor:
(practic actualizăm
cunoștințele de la lecția trecută când analizăm fișele) Este nevoie să
actualizăm însăși noțiunea de monom.
-
Ce înțelegeți prin noțiunea de monom?
-
Puteți să-mi dați câteva exemple?
|
Elevii își notează tema în caiețele.
Elevii notează tema în caiețele.
Expresiile
algebrice raționale în care literele sunt factori sau baze ale unor
puteri cu exponent natural se numesc monoame.
|
Prezentarea optima a
conținutului nou.
(20 min)
|
Poate vă întrebați ce legătura au monoamele cu tema
noastră, de ce am actualizat noțiunea de monom, foarte simplu.
Definiție:
Vom numi polinom, o sumă algebrică de două sau
mai multe monoame.
Important:
-
Polinoamele pot avea mai multe nedeterminate.
-
Polinoamele se notează cu literele mari ale alfabetului latin P, Q, R, S... Posibil că vă întrebați, cum adică se notează ?
·
Avem două cazuri:
1.
Polinoamele de o singură nedeterminată
.
Observație:
Polinoamele ce au aceeași formă canonică sunt egale.
“ Cum
credeți, cum determinăm gradul polinomului ?”:
1. Gradul polinomului se consideră gradul maxim al
monoamelor unui polinim. Se notează: grad
P(x).
·
Pentru polinomul nul gradul nu se definește.
|
Elevii notează definiția în caiet.
Coeficienții 3, 8, 9
Termenul liber 9
Exercițiul 1a (oral)
Elevii fac notițe în caiet.
Elevii vor observa că primul si ultimul polinom au aceeași formă
canonică.
Grad P(x)= 3
Exercițiul se
rezolvă la tablă de un elev.
|
Evaluarea curentă
(5-8min)
|
Voi utiliza metoda acvariul.
Am să întreb cine dorește să primescă 10?
Pentru acesta din fiecare rând am sa am nevoie de un pește ( 3 pești ).
Îi invit în fața clasei cu
caiețelul, pentru a putea să repete materia timp de 2 min.
2- minute colegii de pe rând pregătesc 5 întrebări pe o fișă.
Le prezintă fișa colegilor- pești și ei răspund.
|
Ține de creativitatea elevilor.
|
Bilanțul lecției
Concluzii
(2-3 min)
|
Noi astazi am învățat ....
Ce numim polinim....
Care este gradul polinomului nul....
Când polinoamele sunt egale....
Cum se numește termenul ce nu conține nedeterminată.....
|
Elevii activ răspund.
|
Tema de acasă
(2min)
|
Tema de studiat
Ex 2 a pag
65(nivelul I)
Ex 10 pag. 66
(nivelul II)
|
Elevii îsi notează tema în caiețele.
|
Комментарии
Отправить комментарий