Proiecte didactice pentru clasa a V-a



Proiect didactic la matematică

Elaborat: Gordilă Nicoleta
Data: 20.11.2018
Clasa: a V-a “B”
Subiectul/Tema:  Divizor.
Tipul lecției: Lecție mixtă
Competențe Specifice : 1, 4, 6, 8
Subcompetențe: 1.1; 1.2; 1.5; 1.9.

Obiectivele operaționale: Elevul va fi capabil
O1:  Să folosească corect notaţiile relaţiei de divizibilitate și terminologia aferentă.
O2 : Să identifice divizorii unui număr natural.
O3: Să folosească corect notaţiile relaţiei de divizibilitate.
O4:  Să verifice având mai multe cazuri, dacă un număr natural este divizibil sau nu cu un alt număr natural (nenul), prin împărţire.

Metode și procedee:   problematizarea, analiza, conversația euristică, explicația, observarea, exercițiul, 321, lucru cu manualul.
Forme de organizare: frontal, individual.
Mijloace didactice: tabla, creta colorată, manualul de matematică.
Materiale didactice: pe o coală va fi desenat un copac cu 20 de mere; fișe pe care vor fi desenate 4 coșuri goale, fișe de lucru pe variante

Bibliografie:
1.      ACHIRI, I., BRAICOV, A., ȘPUNTENCO., URSU, L, O.Matematica. Manual clasa a 5-a. Chișinau : Ed.Prut Internațional, 2015. 232 p. ISBN 978-9975-54-206-7

Scenariul lecției:
Secvențe
Activitatea profesorului
Activitatea elevului
Momentul oraganizatoric
(2-3min)
Salut elevii. Spun elevului de serviciu să-mi scrie pe o foiță elevii absenți .

Elevii se salută.


Verificarea temei de acasă și actualizarea structurilor anterioare
(5-7min)
Odată ce este un nou capitol și data trecută elevii au avut evaluare, temă pentru acasă nu au avut.

·         Notăm tema : Divizor.

·         Actualizarea cunoștințelor:
-     Ce reprezintă N ?
-          Dar N*?
-     Ce puteți spune despre Da ?





Elevii ascultă atent și notează tema nouă în caețele.

-          Mulțimea numerelor N

-          Mulțimea numerelor N, nenule
-          Mulțimea numerelor ce se împart exact la numărul a.


















Prezentarea optima a conținutului nou.
 (20 min)
Fie ca pe un copac sunt 20 de mere.

Mere culese, trebuie să le împărțim în mod egal în 5 coșuri. Câte mere putem în coș?

 



Dar dacă avem doar 3 coșuri, câte mere trebuie să punem în fiecare coș pentru a împărți în mod egal merele ?
 


Dar dacă avem doar 2 coșuri?
    

Deci, dragi elevi:
Vom spune că 4 este divizor al numărului 20, deoarece 4 se împarte la numărul 20 fară rest.

   Notăm                     Citim
20 ⡆4
20 se divide cu 4 sau  20 este divizibil cu 4
4 | 20
4 divide 20 sau 4 este divizor al lui 20

Analog:
Numărul 2 este divizor al numărului 20, 
deoarece 2 se împarte la numărul 20 fară rest.

   Notăm                     Citim
20 ⡆2
20 se divide cu 2 sau  20 este divizibil cu 2
2 | 20
2 divide 20 sau 2 este divizor al lui 20

Analizăm și cel de-al treilea caz, spunem că,  3 nu este divizor al numărului 20.

   Notăm                     Citim
 3⁒20
20 nu se divide cu 3 sau  20 nu este divizibil cu 3
3∤20
3 nu divide cu 20 sau 3 nu este divizor al lui 20

Generalizăm
Numărul natural b este divizor al numărului natural a, dacă există numărul natural c  astfel încât a = b*c.
 Numărul b,  b⋹ N*este  divizor al numărului a, dacă a se împarte exact la b.

Notăm mulțimea divizorilor numărului natural a cu Da.
Analizați și completați:
D3={1,3}
D6={1,2,3,6}
D12= ?
D8= ?

Observație
  1. Mulțimea divizorior este o mulțime finită.
  2. Primul element permanent este 1 și ultimul este însăși a.
  3. Unu este divizorul tuturor numerelor naturale.


Frontal rezolvăm cîteva exerciții:
Ex1 (exercițiu de citire) ( a, e, d, f, g).
  1.            15 ⋮ 1
  2.           ⁒ 10
  3.           8 | 56
  4.         10 ∤ 101





Ex 2
Scrieți folosind simboluri matematice
  1.            9 este divizor al lui 36
  2.         11 nu este divizor al lui 36
  3.         40 se divide cu 8
  4.         29 nu se divide cu 3  




Ex 4
Adevărat sau fals. Argumentați.
  1.          5 este divizor al lui 60
  2.        0 divide 33
  3.          88 nu divide 8
  4.         2012 divide 5




Ex 7 pagina 73.

Ex. 10, 11 ( rezervă)  pag. 73.












Elevii analizează și răspund că în cele patru coșuri putem pune cîte 5 mere,  astfel nu ne rămâne nici un măr, le-al împărțit în mod egal pe toate.

Deci, cele 20 de mere pot fi împărțite în 4 coșuri în mod egal, deoarece 20 : 4 = 5.

Elevii plasează merele în coș.








Elevii analizează. Deci, cele 20 de mere pot fi împărțite în mod egal în 3 coșuri, deoarece
 20 : 3 = 6 (rest 2 mere)














Elevii analizează. Deci, cele 20 de mere pot fi împărțite în mod egal și în 2 coșuri, deoarece
 20 : 2 = 10 (rest 0 )


Elevii fac notițe în caiete.














  •          Împreună cu elevii deducem cine la cine este divizibil, care este divizorul, analizând cazul precedent.












Elevii ascultă cu atenție și fac notițe în caiețel.










D8={1,2,4,8}
D12={1,2,3,4,6,12}











Ex 1.
  1.            15 se divide cu 1
  2.             9 nu se divide cu 10
  3.             8 divide 56 sau 8 este divizor al lui 36 
  4.            10 nu divide 101 sau 10 este divizor al lui 36




Ex. 2
  1.    9 | 36
  2.  11 ∤ 36
  3.   40 ⋮ 8  
  4.   29 ⁒ 3



 Ex. 4

  1.           A
  2.           A
  3.           F( sunt schimbate cu locurile, putem să o transformăm într-o propoziție adevărată)
  4.         F




Evaluarea curentă
(5-8min)
·         Fiecare elev primește o fișă de lucru
 ( anexă).

·         Strâng toate fișele  pentru a le verifica
Elevii rezolvă exercițiul din fișă conform variantei.
Bilanțul lecției
Concluzii
(2-3 min)
3 –lucruri care le-au învățat astăzi
2- lucruri ce v-au placut
1 ce nu l-ați înțeles


Elevii activ răspund
Tema de acasă
(2min)
De repetat partea teoretică. Pag 70- 71(sus)
Pagina 73
Ex. 7 (g, h)
Ex 11



Elevii îsi notează tema în caiețele.







Anexă fișele pentru evaluare

Varianta I
Nume, Prenume__________________________

Ex1  Scrieţi folosind simboluri matematice:

  1. ·         18 este divizibil cu 9      __________
  2. ·         16 nu este divizibil cu 5 __________


Ex 2 Adevărat sau fals

  1. ·       7 | 36        _____
  2. ·       11⋮ 36     _____
  3. ·     40 ∤ 8       _____


Varianta II
Nume, Prenume___________________________

Ex1  Scrieţi folosind simboluri matematice:

  1. ·         27 este divizibil cu 3 ____________
  2. ·         7 divide  56               ____________


Ex 2 Adevărat sau fals

  1. ·         5 | 36        _____
  2. ·        10 ⋮ 36     _____
  3. ·         40 ∤ 3       _____


Varianta III
Nume, Prenume___________________________

Ex1  Scrieţi folosind simboluri matematice:

  1. ·         48 se divide cu 8       ____________
  2. ·         9 divide  63               ____________


Ex 2 Adevărat sau fals

  1.           9 | 63        _____
  2.          13 ⋮ 36     _____
  3.        27 ∤ 3       _____

Varianta IV
Nume, Prenume___________________________

Ex1 Scrieţi folosind simboluri matematice:

  1. ·         49 se divide cu 1       ____________
  2. ·         7 divide  63               ____________


Ex 2 Adevărat sau fals

  1.           5 | 55        _____
  2.          17 ⋮ 36     _____
  3.          28 ∤  5       _____






Proiect didactic la matematică
Elaborat: Gordilă Nicoleta
Data: 26.11.2018
Clasa: a V-a “B”
Subiectul/Tema:  Criteriul de divizibilitate cu 5.
Tipul lecției: Lecție mixtă
Competențe Specifice : 1, 4, 6, 8
Subcompetențe: 1.1; 1.2; 1.3; 1.6; 1.9.

Obiectivele operaționale: Elevul va fi capabil
O1: Să identifice numerele divizibile cu 5 dintr-un şir de numere naturale;
O2: Să observe că printre numerele divizibile cu 5 sunt numere divizibile cu 2.
O3: Să folosească corect notaţiile relaţiei de divizibilitate.
O4: Să utilizeze criteriile de divizibilitate pentru a forma numere divizibile cu 2, 5.
Metode și procedee:   problematizarea, analiza, conversația euristică, explicația, observarea, exercițiul, lucru cu manualul.
Forme de organizare: frontal, individual.
Mijloace didactice: tabla, creta colorată, manualul de matematică.
Materiale didactice: 2 fișe cu un șir de numere,  fișe de lucru pe variante, fișa cu criteriul de divizibilitate cu 2 și fișa cu criteriul de divizibilitate cu 5.

Bibliografie:
1.      ACHIRI, I., BRAICOV, A., ȘPUNTENCO., URSU, L, O.Matematica. Manual clasa a 5-a. Chișinau : Ed.Prut Internațional, 2015. 232 p. ISBN 978-9975-54-206-7


Scenariul lecției:

Secvențe
Activitatea profesorului
Activitatea elevului
Momentul oraganizatoric
(2-3min)
Salut elevii. Spun elevului de serviciu să-mi scrie pe o foiță elevii absenți .

Elevii se salută.


Verificarea temei de acasă și actualizarea structurilor anterioare
(5-7min)
Întreb frontal ce tema a fost data pentru acasă
1.      Dacă sunt întrbări la tema pentru acasă, propun unui elev să iasă la tablă și îl ajut pe acesta la rezolvarea exercițiului la care are întrebări.
2.      Daca nu sunt întrebari la tema pentru acasă, verific frontal, dacă toți elevii au primit aceleși rezultate la exerciții. După care, pentru a mă asigura că au facut tema, rog elevii sa pună caietele cu tema de acasa la margina bancii și repede trec și verific.

·         Notăm tema: Criterii de divizibilitate cu cinci (5).

·         Actualizarea cunoștințelor:

-          Ce prezintă criteriul de divizibilitate cu 2 ? Sau Cum putem afra dacă un număr este divizibil cu 2 ?

-          Ce puteți spune despre acest șir de numerele: 560; 2014; 5782; 2339; 7778; 9990, 2031; 368; 570?

-          Toate numerele acestui șir sunt divizibile cu 2 ?



Elevii sunt atenți și răspund oral ce exerciții au fost date pentru acasă. Dacă sunt întrbari, un elev rezolvă cu ajutorul profesorului exercitiul la tablă.








Elevii ascultă atent și notează tema nouă în caețele.


-          Dacă ultima cifră al unui număr natural este 0, 2, 4, 6 sau 8, atunci numărul dat este divizibil cu 2.

-          560; 2014; 5782; 7778; 9990; 368; 570 – divizibile cu 2

-          2339; 2031- nu sunt divizibile cu 2.

















Prezentarea optima a conținutului nou.
 (20 min)
Dragii mei, tema noastră de astazi se numește criterul de divizibilitate cu 5, deci haide-ți să descoperim împreună în ce constă acest criteriu:
Fie că avem un alt șir de numere:
56; 70; 95;  80; 87; 105.
ü  Fiecare rând de elevi i-a câte un număr și află dacă este divizibil cu cu 5. ( Amintim) Ce operație trebuie  să utilizăm pentru a afla dacă un numr este divizibil cu 5?






v  Din prima temă a acestui capitol, știm că numărul natural a este divizibil cu b dacă și numai dacă  a se împarte exact la b. Deci, selectăm din șirul nostru numerele divizibile cu 5.



v  Din tema precedentă amntim încă odată cum sună crieriul de divizibilitate cu 2 ?




Analizăm,  70; 95;  80; 105 – numerele divizibile cu 5 .
Observăm ca  “Ultima cifră este 0 și 5 ” .

Deci, generalizăm:
 Un număr natural a este divizibil cu 5  dacă și numai dacă ultima cifră este 0 sau 5.
Sau
Dacă ultima cifra a numărului natural a este 0 sau 5, atunci numărul a este divizibil cu 5.

v  Pe tablă în paralel cu fișa, cu criteriul de divizibilitate cu 2,  plasez încă o fișă cu criteriul de divizibilitate cu 5.
-          Rog elevii sa analizeze atent fișele.
-          Observați ceva comun?


   

Frontal rezolvăm cîteva exerciții:
Ex 6 pag. 78

 (Completați cu cifra potrivită astfel încât numărul obținut să fie/să nu fie divizibil cu 5)

ü  b, d, e, f, h .

Ex 11 pag. 78

Substituie cu o cifră astfel încât propoziția să fie adevărată.

Ex 13 pag. 79

Completați tabelul:
a
2
5
86
Da
Nu
105


60


2010


35


287


99


200



Ex. 22 pag. 80  (rezervă)

Găsiți toate numerele naturale de forma
4x5y astfel încât sa fie divizibile cu 5.












Operația de împărțire.
 Fiecare elev rezolvă exercițiul conform rândului:

  • 1.      56 : 5 = 11 rest 1
  • 2.      70 : 5 = 14 rest 0
  • 3.      95 : 5 = 19 rest 0
  • 4.      80 : 5 = 16 rest 0
  • 5.      87 : 5 = 17 rest 2
  • 6.      105 : 5 = 21 rest 0




Elevii analizează și răspund

70; 95;  80; 105 – numerele divizibile cu 5


Criteriul de divizibilitate cu 2
Un număr natural este divizibil cu 2 dacă și numai dacă ultima cifră este 0, 2, 4, 6 sau 8.











Elevii își notează criteriul în caiețele.





Elevii trebuie să observe, că “dacă ultima cifra e 0” este parte comună pentru ambele criterii.

Concluzie: Numerele naturale la care ultima cifră este 0, sunt divizibile cu 5 dar și cu 2.












Elevii răspund la exerciții și scriu în caiețele.




Ex. 13

a
2
5
86
Da
Nu
105
Nu
Da
60
Da
Da
2010
Da
Da
35
Nu
Da
287
Nu
Nu
99
Nu
Nu
200
Da
Da

Ex. 22 pag. 80 

4050; 4150; 4250; 4350; 4450; 4550; 4650; 4750; 4850; 4950; 4055; 4155; 4255; 4355; 4455; 4555; 4655; 4755; 4855; 4955.
Evaluarea curentă
(5-8min)
·         Fiecare elev primește o fișă de lucru
 ( anexă).

·         Strâng toate fișele  pentru a le verifica
Elevii rezolvă exercițiul din fișă conform variantei.
Bilanțul lecției
Concluzii
(2-3 min)
Ce am învătat astazi ?
În ce consttă el?
Ce puteți spune despre numărul 8895 ?
Dar despre 7890?
Dați-mi cîteva exemple de numere divizibile cu 5?

Criteriul de divizibilitate cu 5

Este divizibil cu 5
Este divizibil cu 5 și cu 2.
Tema de acasă
(2min)
De repetat partea teoretică. Pag 76.
Pagina 78
Ex. 6 (a, c, g)
Ex 12 a,b pag. 79
Ex 22 a pag 80



Elevii îsi notează tema în caiețele.


Anexă fișele pentru evaluare
Varianta I
Nume, Prenume__________________________

Ex 1  Din şirul de numere: 124; 350; 147; 225; 528; 340, stabiliţi care sunt divizibile cu:
  
a)     5
______________________________
b)    2
______________________________
c)     2 și cu 5
_______________________________

Ex 2  Stabiliţi toate numerele de forma 45x divizibile cu 5:
___________________________________

Ex 3 Schimbați ordinea cifrelor numărului  natural „527” astfel încât să se obțină numere divizibile cu 5.
___________________________________

Varianta II
Nume, Prenume___________________________

Ex 1  Din şirul de numere: 224; 450; 347; 235; 568; 140, stabiliţi care sunt divizibile cu:
  
a)     5
______________________________
b)    2
______________________________
c)     2 și cu 5
_______________________________

Ex 2  Stabiliţi toate numerele de forma 34x  divizibile cu 5:
___________________________________

Ex 3 Schimbați ordinea cifrelor numărului  natural „357” astfel încât să se obțină numere divizibile cu 5.
___________________________________

Varianta III
Nume, Prenume___________________________

Ex 1  Din şirul de numere: 324; 150; 247; 275; 538; 240, stabiliţi care sunt divizibile cu:
  
a)     5
______________________________
b)    2
______________________________
c)     2 și cu 5
_______________________________

Ex 2  Stabiliţi toate numerele de forma 12x divizibile cu 5:
___________________________________

Ex 3 Schimbați ordinea cifrelor numărului  natural „157” astfel încât să se obțină numere divizibile cu 5.
___________________________________

Varianta IV
Nume, Prenume___________________________

Ex 1  Din şirul de numere: 384; 180; 277; 175; 338; 340, stabiliţi care sunt divizibile cu:
  
a)     5
______________________________
b)    2
______________________________
c)     2 și cu 5
_______________________________

Ex 2  Stabiliţi toate numerele de forma 56x divizibile cu 5:
___________________________________

Ex 3 Schimbați ordinea cifrelor numărului  natural „257” astfel încât să se obțină numere divizibile cu 5.
___________________________________





Proiect didactic la matematică
Elaborat: Gordilă Nicoleta
Data: 05.12.2018
Clasa: a V-a “B”
Subiectul/Tema:  Divizibilitate. Ora de sinteză integrativă.
Tipul lecției: De formare a capacităților de analiză- sinteză a cunoștințelor.
Competențe Specifice : 1, 4, 6, 8
Subcompetențe: 1.1; 1.2; 1.3; 1.6; 1.9.

Obiectivele operaționale: Elevul va fi capabil
O1: Să folosească corect notaţiile relaţiei de divizibilitate și terminologia aferentă.
O2: Să identifice numerele divizibile cu 2, 5, 10 dintr-un şir de numere naturale;
O3: Să utilizeze criteriile de divizibilitate pentru a forma numere divizibile cu 2, 5, 10.
O4: Să identifice divizorii și multiplul unui număr natural.
Metode și procedee:  analiza, conversația euristică, explicația, observarea, exercițiul, rebusul didactic, ciorchinelui .
Forme de organizare: frontal, individual.
Mijloace didactice: tabla, creta, marchere pentru a completa rebusul.
Materiale didactice: fișa cu rebus, doua fișe cu exerciții.

Bibliografie:
1.      ACHIRI, I., BRAICOV, A., ȘPUNTENCO., URSU, L, O.Matematica. Manual clasa a 5-a. Chișinau : Ed.Prut Internațional, 2015. 232 p. ISBN 978-9975-54-206-7

Scenariul lecției:
Secvențe
Activitatea profesorului
Activitatea elevului
Momentul oraganizatoric
(2-3min)
Salut elevii. Spun elevului de serviciu să-mi scrie pe o foiță elevii absenți .

Elevii se salută.


Verificarea temei de acasă și actualizarea structurilor anterioare
(5-7min)
Întreb frontal ce tema a fost data pentru acasă
1.      Dacă sunt întrbări la tema pentru acasă, propun unui elev să iasă la tablă și îl ajut pe acesta la rezolvarea exercițiului la care are întrebări.
2.      Daca nu sunt întrebari la tema pentru acasă, verific frontal, dacă toți elevii au primit aceleși rezultate la exerciții. După care, pentru a mă asigura că au facut tema rog elevii sa pună caietele cu tema de acasa la margina bancii și repede trec și verific.

·         Notăm tema: Divizibilitate ora de sinteză întegrativă.
·         Actualizarea cunoștințelor:

-          Când numărul b este divizor al numărului a ?
-          Când numărul b este multiplul al numărului a?
-          Ce prezintă criteriul de divizibilitate cu 2 ? Sau Cum putem afra dacă un număr este divizibil cu 2 ?

-          Ce prezintă criteriul de divizibilitate cu 5 ? Sau Cum putem afra dacă un număr este divizibil cu 5 ?

-          Ce prezintă criteriul de divizibilitate cu 10 ? Sau Cum putem afra dacă un număr este divizibil cu 10 ?
-           


Elevii sunt atenți și răspund oral ce exerciții au fost date pentru acasă. Dacă sunt întrbari, un elev rezolvă cu ajutorul profesorului exercitiul la tablă.








Elevii ascultă atent și notează tema nouă în caețele.

-          Dacă a se înparte exact la b.

-          Dacă b se împarte exact la a.
-          Dacă ultima cifră al unui număr natural este 0, 2, 4, 6 sau 8, atunci numărul dat este divizibil cu 2.

-           Dacă ultima cifră al unui număr natural este 0, sau 5, atunci numărul dat este divizibil cu 5.
-          Dacă ultima cifră al unui număr natural este 0, atunci numărul dat este divizibil cu 10.
-           

















Prezentarea optima a conținutului nou.
 (20 min)
Propun elevilor un rebus:










Propun elevilor să aleagă de mai jos numerele :


a.       Numerele pare
b.      Divizibile cu 2
c.       Divizibile cu 5
d.      Divizibile cu 2 si cu 5
e.       Divizibile cu 10


Propun elevilor să alegă numerele divizibile cu 2 în ordinea care sunt și vom obține un cuvânt ce ne va caracteriza.

     



Exercițiul 1:

Scriți toate numerele de 3 cifre diferite care să conțină cifre 3,6, 8 și care să fie divizibile cu 2.

Exercițiul 2:

Schimbați ordinea cifrelor următoarelor numere naturale astfel încât să se obțină un număr divizibil cu 5
a.      123
b.      305




Exercițiul 3:

Aflați numerele naturale de forma X5X astfel încât să fie divizibile cu 10.

Exercițiul 4:
 Aflați
  1.        D8∩D4
  2.        D12∩D4


*La mulțimea multiplilor se consideră primii 10 termeni

Exercițiul 5:

Fie expresia numerică:
8*7+25:5-5^2?
a.      Calculați valoarea expresiei
b.      Numărul obținut este par sau impar?
c.       Numărul obținut este divizivil cu 10.
A sau F
d.      Numărul obținut este divizivil cu 2.
 A sau F
e.       Numărul obținut este divizivil cu 5.
 A sau F

Exercițiul 6:  (rezervă)

Fie expresia numerică:
9*8+36:8+3^2=?
a.      Calculați valoarea expresiei
b.      Numărul obținut este par sau impar?
c.       Numărul obținut este divizivil cu 10.
A sau F
d.      Numărul obținut este divizivil cu 2.
 A sau F
e.       Numărul obținut este divizivil cu 5.
 A sau F



















  • 1.      Divizibil
  • 2.      Cinci
  • 3.      Divide
  • 4.      Multiplu
  • 5.      Zero
  • 6.      Doi
  • 7.      Trei

Cuvântul obținut DIVIZOR















Câte un elev trece la tablă și rezolvă  exercițiul.



















Se obțite cuvântul Isteț



















R/s:368, 386, 638, 836.







a.       Elevii trebuie să argumenteze că nu se pot forma numere divizibile cu 5 din aceste cifre.
b.      350, 305, 530.




150,250,350,450,650,...950

















= 36
Par

F

A

F




= 85
Impar

F

F

A
Bilanțul lecției
Concluzii
(2-3 min)






Tot ce ține de divizibilitate
Tema de acasă
(2min)
De repetat partea teoretică.
Exercițiul 16 (a, b) pag 83


Elevii îsi notează tema în caiețele.


 Proiect didactic la matematică


Elaborat: Gordilă Nicoleta
Data: 20.12.2018
Clasa: a V-a “B”
Subiectul/Tema:  Noțiunea de fracție
Tipul lecției: Lecție mixtă
Competențe Specifice : 1, 4, 6, 8
Subcompetențe: 2.1, 2.2, 2.6.

Obiectivele operaționale: Elevul va fi capabil
O1:  Să definească: întregul (unitatea), fracţia, numărătorul, numitorul, doimea, treimea, pătrimea;
O2 : Să citească fracţiile date în mai multe moduri;
O3:  Să scrie fracţiile corespunzătoare unor părţi colorate din desene și invers;

Metode și procedee:   problematizarea, analiza, conversația euristică, explicația, observarea, exercițiul, 321, lucru cu manualul.
Forme de organizare: frontal, individual.
Mijloace didactice: tabla, creta colorată, manualul de matematică.
Materiale didactice: fișe cu activități didactice.

Bibliografie:
§  ACHIRI, I., BRAICOV, A., ȘPUNTENCO., URSU, L, O.Matematica. Manual clasa a 5-a. Chișinau : Ed.Prut Internațional, 2015. 232 p. ISBN 978-9975-54-206-7

Scenariul lecției:
Secvențe
Activitatea profesorului
Activitatea elevului
Momentul oraganizatoric
(2-3min)
Salut elevii. Spun elevului de serviciu să-mi scrie pe o foiță elevii absenți .

Elevii se salută.




Verificarea temei de acasă și actualizarea structurilor anterioare
(5-7min)

  • ·         Odată ce este un nou capitol și data trecută elevii au avut evaluare, temă pentru acasă nu au avut.
  •  
  • ·         Am verificat evaluarea și le prezint rezultatele.Cine are întrebări mă apropii și le răspund.  Strâng testele și dictez tema nouă.
  •  
  • ·         Tema: Noțiunea de fracție.







Elevii oferă întrebări.



Elevii notează tema nouă în caiet.

















Prezentarea optima a conținutului nou.
 (20 min)
  • Situație problemă:
  • Dragii mei fie că avem 3 ciocolate.
  • §  Cum vom putea împărți în mod egal aceste ciocolate la 3 prieteni ?

  • §  Dar la 4 prieteni ? 

  • §  Dar la 5 prieteni ?


Dragii mei, aceste expresii “3 : 4 , 3 : 5” le putem scrie și în alt mod, anume

3:4= 3/4

3:5= 3/5

Ø  Expesia de forma:
3/4
se numește fracție.

Ø  Vom citi:

“Trei pătrimi”
„Trei supra patru”
sau
„Trei pe patru”


Notăm componentele fracției:








Orice fracție are forma a/b, unde a∊ N, ∊ N*.
De ce b ∊ N*,

Fracțiile pot fi reprezentate cu ajutorul desenelor.

Propun să analizăm cîteva desene:



Propun cîteva activități:



3. Adevărat sau fals?
Numărătorul este numărul scris deasupra liniei de fracţie.  (___)
Numitorul arată numărul de părţi luate în considerare.  (___)
Linia de fracţie reprezintă o operaţie de împărţire.  (___)




Activitatea 6. Scriem ce auzim:
1.      o pătrime-   
2.      şase pe cinci-
3.      patru zecimi -                                    
4.      o optime –
5.      o jumătate-                                         
6.      şase optimi-
7.      zece zecimi-                                        
8.      doi supra şapte-







Câte o ciocolată la fiecare elev.



Fiecare ciocolată o împărțim în 4 bucăți, deci, fiecărui elev ii va reveni cîte 3 bucăți,
3 : 4
Fiecare ciocolată o împărțim în 5 bucăți, deci, fiecărui elev ii va reveni cîte 3 bucăți,
3 : 5
















Ø  Elevii fac notițe în caiețel.







 Elevii notează:

Numitorul fracțiie – arată în câte părți egale a fost împărțit întregul.
Numărătorul fracției-  arată câte părți se i-au în considrație.




Deoarece împărțirea la 0 nu există.





·         Împreună cu elevii citim și analizăm fracțiile.









Câte un elev vine și găsește corespondența




















A

F

A







Câte un elev la tablă și colorăm conform fracției.






Câte un elev la tablă și alege varianta corectă.






Câte un elev la tablă și scrie ceea ce aude, după verificăm frontal.
Evaluarea curentă
(5-8min)
Care sunt componentele unei fracții?
Ce reprezintă numărătorul unei fracții?
Dar numitorul?
În câte moduri putem citi o fracție?
Cum citim  ?

Elevii rezolvă exercițiul din fișă conform variantei.
Bilanțul lecției
Concluzii
(2-3 min)
3 –lucruri care le-au învățat astăzi
2- lucruri ce v-au placut
1 ce nu l-ați înțeles


Elevii activ răspund
Tema de acasă
(2min)
De repetat partea teoretică. Pag 86- 87(sus)
Pagina 90
Ex. 2
Ex 3



Elevii îsi notează tema în caiețele.






















Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Metoda cubului la disciplina dezvoltarea personală

Exemplu de evaluare pentru clasa a V-a “Propoziţii matematice. Mulţimi.”