Proiecte didactice pentru clasa a V-a
Proiect
didactic la matematică
Elaborat: Gordilă Nicoleta
Data: 20.11.2018
Clasa: a V-a “B”
Subiectul/Tema: Divizor.
Tipul lecției: Lecție mixtă
Competențe Specifice : 1, 4, 6, 8
Subcompetențe: 1.1; 1.2; 1.5; 1.9.
Obiectivele operaționale: Elevul va fi
capabil
O1: Să folosească corect notaţiile relaţiei de divizibilitate și terminologia aferentă.
O2 : Să identifice divizorii unui număr natural.
O3: Să folosească corect notaţiile relaţiei de
divizibilitate.
O4: Să verifice
având mai multe cazuri, dacă un număr natural este divizibil sau nu cu un
alt număr natural (nenul), prin împărţire.
Metode și
procedee: problematizarea, analiza, conversația
euristică, explicația, observarea,
exercițiul, 321, lucru cu manualul.
Forme de organizare: frontal, individual.
Mijloace didactice: tabla, creta colorată, manualul de matematică.
Materiale didactice: pe o coală va fi desenat un copac cu 20 de mere; fișe pe care vor fi desenate 4 coșuri goale, fișe de lucru pe variante
Bibliografie:
1.
ACHIRI,
I., BRAICOV, A., ȘPUNTENCO., URSU, L, O.Matematica.
Manual clasa a 5-a. Chișinau :
Ed.Prut Internațional, 2015. 232 p. ISBN 978-9975-54-206-7
Scenariul lecției:
Anexă
fișele pentru evaluare
Varianta I
Nume, Prenume__________________________
Ex1 Scrieţi folosind simboluri
matematice:
Ex 2 Adevărat sau fals
|
Varianta II
Nume, Prenume___________________________
Ex1 Scrieţi folosind simboluri
matematice:
Ex 2 Adevărat sau fals
|
Varianta III
Nume, Prenume___________________________
Ex1 Scrieţi folosind simboluri
matematice:
Ex 2 Adevărat sau fals
|
Varianta IV
Nume, Prenume___________________________
Ex1 Scrieţi folosind simboluri matematice:
Ex 2 Adevărat sau fals
|
Proiect didactic la matematică
Elaborat: Gordilă Nicoleta
Data: 26.11.2018
Clasa: a V-a “B”
Subiectul/Tema: Criteriul de divizibilitate cu 5.
Tipul lecției: Lecție mixtă
Competențe Specifice : 1, 4, 6, 8
Subcompetențe: 1.1; 1.2; 1.3; 1.6; 1.9.
Obiectivele operaționale: Elevul va fi
capabil
O1: Să identifice numerele
divizibile cu 5 dintr-un şir de numere naturale;
O2: Să observe că printre numerele divizibile cu 5 sunt
numere divizibile cu 2.
O3: Să folosească corect notaţiile relaţiei de divizibilitate.
O4: Să utilizeze
criteriile de divizibilitate pentru a forma numere divizibile cu 2,
5.
Metode și
procedee: problematizarea, analiza, conversația
euristică, explicația, observarea,
exercițiul, lucru cu manualul.
Forme de organizare: frontal, individual.
Mijloace didactice: tabla, creta colorată, manualul de matematică.
Materiale didactice: 2 fișe cu un șir de numere, fișe
de lucru pe variante, fișa cu criteriul de divizibilitate cu 2 și fișa cu
criteriul de divizibilitate cu 5.
Bibliografie:
1.
ACHIRI,
I., BRAICOV, A., ȘPUNTENCO., URSU, L, O.Matematica.
Manual clasa a 5-a. Chișinau :
Ed.Prut Internațional, 2015. 232 p. ISBN 978-9975-54-206-7
Scenariul lecției:
Secvențe
|
Activitatea
profesorului
|
Activitatea
elevului
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Momentul oraganizatoric
(2-3min)
|
Salut elevii. Spun elevului de serviciu să-mi scrie
pe o foiță elevii absenți .
|
Elevii se salută.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Verificarea temei de acasă și actualizarea
structurilor anterioare
(5-7min)
|
Întreb frontal ce tema a fost data pentru acasă
1. Dacă sunt întrbări la tema
pentru acasă, propun unui elev să iasă la tablă și îl ajut pe acesta la
rezolvarea exercițiului la care are întrebări.
2. Daca nu sunt întrebari la
tema pentru acasă, verific frontal, dacă toți elevii au primit aceleși
rezultate la exerciții. După care, pentru a mă asigura că au facut tema, rog
elevii sa pună caietele cu tema de acasa la margina bancii și repede trec și
verific.
·
Notăm tema: Criterii
de divizibilitate cu cinci (5).
·
Actualizarea
cunoștințelor:
-
Ce prezintă
criteriul de divizibilitate cu 2 ? Sau Cum putem afra dacă un număr este
divizibil cu 2 ?
-
Ce puteți spune
despre acest șir de numerele: 560;
2014; 5782; 2339; 7778; 9990, 2031; 368; 570?
-
Toate numerele
acestui șir sunt divizibile cu 2 ?
|
Elevii sunt atenți și răspund oral ce exerciții au
fost date pentru acasă. Dacă sunt întrbari, un elev rezolvă cu ajutorul
profesorului exercitiul la tablă.
Elevii
ascultă atent și notează tema nouă în caețele.
-
Dacă ultima
cifră al unui număr natural este 0, 2, 4, 6 sau 8, atunci numărul dat este
divizibil cu 2.
-
560; 2014; 5782;
7778; 9990; 368; 570 – divizibile cu 2
-
2339; 2031- nu
sunt divizibile cu 2.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prezentarea optima a conținutului nou.
(20 min)
|
Dragii mei,
tema noastră de astazi se
numește criterul de divizibilitate cu 5,
deci haide-ți să descoperim împreună în ce constă acest criteriu:
Fie că avem un alt
șir de numere:
56; 70; 95; 80;
87; 105.
ü
Fiecare
rând de elevi i-a câte un număr și
află dacă este divizibil cu cu 5. ( Amintim) Ce operație trebuie să utilizăm pentru a afla dacă un numr este
divizibil cu 5?
v
Din prima temă a acestui capitol, știm că numărul
natural a este divizibil cu b dacă și numai dacă a se împarte exact la b. Deci,
selectăm din șirul nostru numerele divizibile cu 5.
v
Din tema precedentă amntim încă odată cum sună crieriul
de divizibilitate cu 2 ?
Analizăm, 70; 95; 80;
105 – numerele
divizibile cu 5 .
Observăm ca “Ultima cifră este 0 și 5 ” .
Deci,
generalizăm:
Un număr
natural a este divizibil cu 5 dacă și numai dacă ultima cifră este 0 sau
5.
Sau
Dacă ultima cifra a numărului natural a este 0 sau 5, atunci numărul a este
divizibil cu 5.
v Pe tablă în
paralel cu fișa, cu criteriul de divizibilitate cu 2, plasez încă o fișă cu criteriul de
divizibilitate cu 5.
-
Rog elevii sa analizeze atent fișele.
-
Observați ceva comun?
Frontal rezolvăm cîteva exerciții:
Ex 6 pag. 78
(Completați
cu cifra potrivită astfel încât numărul obținut să fie/să nu fie divizibil cu
5)
ü b, d, e, f, h .
Ex 11 pag. 78
Substituie cu o cifră astfel încât propoziția să fie
adevărată.
Ex 13 pag. 79
Completați tabelul:
Ex. 22 pag. 80 (rezervă)
Găsiți toate numerele naturale de forma
4x5y astfel încât sa
fie divizibile cu 5.
|
Operația de împărțire.
Fiecare elev
rezolvă exercițiul conform rândului:
Elevii analizează și răspund
70; 95; 80;
105 – numerele
divizibile cu 5
Criteriul de divizibilitate cu 2
Un număr natural este divizibil cu 2 dacă și numai dacă
ultima cifră este 0, 2, 4, 6 sau 8.
Elevii își notează criteriul în caiețele.
Elevii trebuie să observe, că “dacă ultima cifra e 0”
este parte comună pentru ambele criterii.
Concluzie: Numerele
naturale la care ultima cifră este 0, sunt divizibile cu 5 dar și cu 2.
Elevii răspund la exerciții
și scriu în caiețele.
Ex. 13
Ex. 22 pag. 80
4050; 4150; 4250; 4350; 4450; 4550; 4650; 4750;
4850; 4950; 4055; 4155; 4255; 4355; 4455; 4555; 4655; 4755; 4855; 4955.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Evaluarea curentă
(5-8min)
|
·
Fiecare elev primește o fișă de lucru
( anexă).
·
Strâng toate fișele pentru a le
verifica
|
Elevii rezolvă
exercițiul din fișă conform variantei.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bilanțul lecției
Concluzii
(2-3 min)
|
Ce am învătat
astazi ?
În ce consttă el?
Ce puteți spune
despre numărul 8895 ?
Dar despre 7890?
Dați-mi cîteva
exemple de numere divizibile cu 5?
|
Criteriul de divizibilitate cu 5
Este divizibil cu 5
Este divizibil cu 5 și cu 2.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tema de acasă
(2min)
|
De repetat partea teoretică. Pag 76.
Pagina 78
Ex. 6 (a, c, g)
Ex 12 a,b pag. 79
Ex 22 a pag 80
|
Elevii îsi notează
tema în caiețele.
|
Anexă
fișele pentru evaluare
Varianta I
Nume, Prenume__________________________
Ex 1 Din
şirul de numere: 124; 350; 147; 225; 528; 340, stabiliţi care sunt divizibile
cu:
a)
5
______________________________
b)
2
______________________________
c)
2 și cu 5
_______________________________
Ex 2 Stabiliţi toate numerele de forma 45x divizibile cu 5:
___________________________________
Ex 3 Schimbați
ordinea cifrelor numărului natural „527” astfel încât să se obțină numere
divizibile cu 5.
___________________________________
|
Varianta II
Nume,
Prenume___________________________
Ex 1 Din
şirul de numere: 224; 450; 347; 235; 568; 140, stabiliţi care sunt divizibile
cu:
a)
5
______________________________
b)
2
______________________________
c)
2 și cu 5
_______________________________
Ex 2 Stabiliţi toate numerele de forma 34x divizibile
cu 5:
___________________________________
Ex 3 Schimbați
ordinea cifrelor numărului natural „357” astfel încât să se obțină numere
divizibile cu 5.
___________________________________
|
Varianta III
Nume,
Prenume___________________________
Ex 1 Din
şirul de numere: 324; 150; 247; 275; 538; 240, stabiliţi care sunt divizibile
cu:
a)
5
______________________________
b)
2
______________________________
c)
2 și cu 5
_______________________________
Ex 2 Stabiliţi toate numerele de forma 12x divizibile cu 5:
___________________________________
Ex 3 Schimbați
ordinea cifrelor numărului natural „157” astfel încât să se obțină numere
divizibile cu 5.
___________________________________
|
Varianta IV
Nume,
Prenume___________________________
Ex 1 Din
şirul de numere: 384; 180; 277; 175; 338; 340, stabiliţi care sunt divizibile
cu:
a)
5
______________________________
b)
2
______________________________
c)
2 și cu 5
_______________________________
Ex 2 Stabiliţi toate numerele de forma 56x divizibile cu 5:
___________________________________
Ex 3 Schimbați
ordinea cifrelor numărului natural „257” astfel încât să se obțină numere
divizibile cu 5.
___________________________________
|
Proiect didactic la matematică
Elaborat: Gordilă Nicoleta
Data: 05.12.2018
Clasa: a V-a “B”
Subiectul/Tema: Divizibilitate. Ora de sinteză
integrativă.
Tipul lecției: De formare a capacităților de analiză- sinteză a
cunoștințelor.
Competențe Specifice : 1, 4, 6, 8
Subcompetențe: 1.1; 1.2; 1.3; 1.6; 1.9.
Obiectivele operaționale: Elevul va fi
capabil
O1: Să folosească corect notaţiile
relaţiei de divizibilitate și terminologia aferentă.
O2: Să identifice
numerele divizibile cu 2, 5, 10 dintr-un şir de numere naturale;
O3: Să utilizeze
criteriile de divizibilitate pentru a forma numere divizibile cu 2,
5, 10.
O4: Să identifice divizorii și multiplul unui număr
natural.
Metode și
procedee: analiza, conversația euristică, explicația, observarea, exercițiul, rebusul didactic,
ciorchinelui .
Forme de organizare: frontal, individual.
Mijloace didactice: tabla, creta, marchere pentru a completa rebusul.
Materiale didactice: fișa cu rebus, doua fișe cu exerciții.
Bibliografie:
1.
ACHIRI,
I., BRAICOV, A., ȘPUNTENCO., URSU, L, O.Matematica.
Manual clasa a 5-a. Chișinau :
Ed.Prut Internațional, 2015. 232 p. ISBN 978-9975-54-206-7
Scenariul lecției:
Secvențe
|
Activitatea
profesorului
|
Activitatea elevului
|
Momentul oraganizatoric
(2-3min)
|
Salut elevii. Spun elevului de serviciu să-mi scrie
pe o foiță elevii absenți .
|
Elevii se salută.
|
Verificarea temei de acasă și actualizarea
structurilor anterioare
(5-7min)
|
Întreb frontal ce tema a fost data pentru acasă
1. Dacă sunt întrbări la tema
pentru acasă, propun unui elev să iasă la tablă și îl ajut pe acesta la
rezolvarea exercițiului la care are întrebări.
2. Daca nu sunt întrebari la
tema pentru acasă, verific frontal, dacă toți elevii au primit aceleși
rezultate la exerciții. După care, pentru a mă asigura că au facut tema rog
elevii sa pună caietele cu tema de acasa la margina bancii și repede trec și
verific.
·
Notăm tema: Divizibilitate ora de sinteză întegrativă.
·
Actualizarea
cunoștințelor:
-
Când numărul b este
divizor al numărului a ?
-
Când numărul b este
multiplul al numărului a?
-
Ce prezintă
criteriul de divizibilitate cu 2 ? Sau Cum putem afra dacă un număr este
divizibil cu 2 ?
-
Ce prezintă
criteriul de divizibilitate cu 5 ? Sau Cum putem afra dacă un număr este
divizibil cu 5 ?
-
Ce prezintă
criteriul de divizibilitate cu 10 ? Sau Cum putem afra dacă un număr este
divizibil cu 10 ?
-
|
Elevii sunt atenți și răspund oral ce exerciții au
fost date pentru acasă. Dacă sunt întrbari, un elev rezolvă cu ajutorul
profesorului exercitiul la tablă.
Elevii
ascultă atent și notează tema nouă în caețele.
-
Dacă a se
înparte exact la b.
-
Dacă b se
împarte exact la a.
-
Dacă ultima
cifră al unui număr natural este 0, 2, 4, 6 sau 8, atunci numărul dat este
divizibil cu 2.
-
Dacă ultima cifră al unui număr natural este 0, sau 5, atunci numărul
dat este divizibil cu 5.
-
Dacă ultima
cifră al unui număr natural este 0, atunci numărul dat este divizibil cu 10.
-
|
Prezentarea optima a conținutului nou.
(20 min)
|
Propun elevilor un rebus:
Propun elevilor să aleagă de mai
jos numerele :
a.
Numerele pare
b.
Divizibile cu 2
c.
Divizibile cu 5
d.
Divizibile cu 2 si cu 5
e.
Divizibile cu 10
Propun
elevilor să alegă numerele divizibile cu 2 în ordinea care sunt și vom obține
un cuvânt ce ne va caracteriza.
Exercițiul 1:
Scriți toate numerele de 3 cifre diferite care să conțină cifre 3,6, 8 și
care să fie divizibile cu 2.
Exercițiul 2:
Schimbați ordinea cifrelor următoarelor numere naturale astfel încât
să se obțină un număr divizibil cu 5
a.
123
b.
305
Exercițiul 3:
Aflați numerele naturale de forma X5X astfel încât să fie divizibile cu 10.
Exercițiul 4:
Aflați
*La mulțimea multiplilor se consideră primii 10 termeni
Exercițiul 5:
Fie expresia numerică:
8*7+25:5-5^2?
a.
Calculați valoarea expresiei
b.
Numărul obținut este par sau impar?
c.
Numărul obținut este divizivil cu 10.
A sau F
d.
Numărul obținut este divizivil cu 2.
A sau F
e.
Numărul obținut este divizivil cu 5.
A sau F
Exercițiul 6: (rezervă)
Fie expresia numerică:
9*8+36:8+3^2=?
a.
Calculați valoarea expresiei
b.
Numărul obținut este par sau impar?
c.
Numărul obținut este divizivil cu 10.
A sau F
d.
Numărul obținut este divizivil cu 2.
A sau F
e.
Numărul obținut este divizivil cu 5.
A sau F
|
Cuvântul obținut DIVIZOR
Câte un elev trece la tablă și rezolvă exercițiul.
Se obțite cuvântul Isteț
R/s:368, 386, 638, 836.
a. Elevii trebuie să argumenteze că nu se pot forma
numere divizibile cu 5 din aceste cifre.
b. 350, 305, 530.
150,250,350,450,650,...950
= 36
Par
F
A
F
= 85
Impar
F
F
A
|
Bilanțul lecției
Concluzii
(2-3 min)
|
|
Tot ce ține de divizibilitate
|
Tema de acasă
(2min)
|
De repetat partea teoretică.
Exercițiul 16 (a, b) pag 83
|
Elevii îsi notează
tema în caiețele.
|
Proiect
didactic la matematică
Elaborat: Gordilă Nicoleta
Data: 20.12.2018
Clasa: a V-a “B”
Subiectul/Tema: Noțiunea de fracție
Tipul lecției: Lecție mixtă
Competențe Specifice : 1, 4, 6, 8
Subcompetențe: 2.1, 2.2, 2.6.
Obiectivele operaționale: Elevul va fi
capabil
O1: Să
definească: întregul (unitatea), fracţia, numărătorul, numitorul, doimea,
treimea, pătrimea;
O2 : Să citească fracţiile date în mai multe moduri;
O3: Să scrie fracţiile corespunzătoare unor părţi colorate
din desene și invers;
Metode și
procedee: problematizarea, analiza, conversația
euristică, explicația, observarea,
exercițiul, 321, lucru cu manualul.
Forme de organizare: frontal, individual.
Mijloace didactice: tabla, creta colorată, manualul de matematică.
Materiale didactice: fișe cu activități didactice.
Bibliografie:
§
ACHIRI,
I., BRAICOV, A., ȘPUNTENCO., URSU, L, O.Matematica.
Manual clasa a 5-a. Chișinau :
Ed.Prut Internațional, 2015. 232 p. ISBN 978-9975-54-206-7
Scenariul lecției:
Secvențe
|
Activitatea profesorului
|
Activitatea
elevului
|
Momentul oraganizatoric
(2-3min)
|
Salut elevii. Spun elevului de serviciu să-mi scrie
pe o foiță elevii absenți .
|
Elevii se salută.
|
Verificarea temei de acasă și actualizarea
structurilor anterioare
(5-7min)
|
|
Elevii oferă întrebări.
Elevii notează tema nouă în caiet.
|
Prezentarea optima a conținutului nou.
(20 min)
|
Dragii mei, aceste expresii “3 : 4 , 3 : 5” le putem scrie și în alt mod, anume
3:4= 3/4
3:5= 3/5
Ø Expesia de forma:
3/4
se numește fracție.
Ø Vom citi:
“Trei pătrimi”
„Trei supra patru”
sau
„Trei pe patru”
Notăm componentele fracției:
Orice fracție are forma a/b, unde a∊ N, b ∊ N*.
De ce b ∊ N*,
Fracțiile pot fi reprezentate cu ajutorul desenelor.
Propun să analizăm cîteva desene:
Propun
cîteva activități:
3. Adevărat sau fals?
Numărătorul este numărul scris deasupra liniei de
fracţie. (___)
Numitorul arată numărul de părţi luate în
considerare. (___)
Linia de fracţie reprezintă o operaţie de
împărţire. (___)
Activitatea 6. Scriem ce auzim:
1. o pătrime-
2. şase pe cinci-
3. patru zecimi -
4. o optime –
5. o jumătate-
6. şase optimi-
7. zece zecimi-
8. doi supra şapte-
|
Câte o ciocolată la fiecare elev.
Fiecare ciocolată o împărțim în 4 bucăți, deci,
fiecărui elev ii va reveni cîte 3 bucăți,
3 : 4
Fiecare ciocolată o împărțim în 5 bucăți, deci,
fiecărui elev ii va reveni cîte 3 bucăți,
3 : 5
Ø Elevii fac notițe în caiețel.
Elevii
notează:
Numitorul fracțiie – arată în câte părți egale a fost împărțit întregul.
Numărătorul fracției- arată câte părți
se i-au în considrație.
Deoarece împărțirea la 0 nu există.
·
Împreună cu
elevii citim și analizăm fracțiile.
Câte un elev vine
și găsește corespondența
A
F
A
Câte un elev la
tablă și colorăm conform fracției.
Câte un elev la
tablă și alege varianta corectă.
Câte un elev la
tablă și scrie ceea ce aude, după verificăm frontal.
|
Evaluarea curentă
(5-8min)
|
Care sunt componentele unei fracții?
Ce reprezintă numărătorul unei fracții?
Dar numitorul?
În câte moduri putem citi o fracție?
Cum citim ?
|
Elevii rezolvă
exercițiul din fișă conform variantei.
|
Bilanțul lecției
Concluzii
(2-3 min)
|
3 –lucruri care
le-au învățat astăzi
2- lucruri ce v-au
placut
1 ce nu l-ați
înțeles
|
Elevii activ răspund
|
Tema de acasă
(2min)
|
De repetat partea teoretică. Pag 86- 87(sus)
Pagina 90
Ex. 2
Ex 3
|
Elevii îsi notează
tema în caiețele.
|
Комментарии
Отправить комментарий